Min blogglista

torsdag 2 februari 2012

Kalops på Ängskolan

Min ambition är att varje vecka göra åtminstone ett verksamhetsbesök. Den här veckan var det Ängskolan som fick ett besök. Sundbybergs största skola, med verksamhet F - 9, sammanlagt något över 900 elever. Fick möjligheten att göra nedslag i en årskurs 1, 4 och 9. Frågorna varierade något från klass till klass kan man säga. I årskurs 1 var fokus på huruvida jag var gift med Katarina (rektorn) eller inte. En lätt sak att svara på, det vill säga nej. Även fast de inte riktigt lät sig nöjas med det svaret.

I årskurs 4 var det lite mer krångligt. Dels fick jag frågan om jag hade kavaj på mig hemma. Svar nej. Följdfråga, har du tights hemma? Svar nej. Med det fick jag frågan vilka skådespelare jag träffat. Den enda skådespelaren av hyfsad rang som jag i någon mening kan sägas ha träffat är Christer Henriksson. Som spelar Wallander, ni vet. Dock hade jag glömt hans namn och dessutom fått för mig att det var som karaktären Beck vi sett honom. Dubbelfel kan man säga. Då var ju vilka kända sångare har du träffat enklare, eftersom Robyn och jag i söndags åt middag. Dock inte vid samma bord.

I årskurs 9 var frågorna desto svårare. En relevant och viktig fråga, som ska tas på största allvar, är frågan om Ängskolans ekonomi. För som en elev mycket riktigt påpekade, hur kan en skola behöva spara när kommunen går med så stort överskott. Svaret på den frågan är krångligare, men inte mindre viktig. Sedan några år tillbaka finns det en lagstiftning som innebär att skolpengen ska vara lika för alla utförare, oavsett om pengen går till en kommunal eller fristående skola. Den peng som följer med eleven, i Ängskolans fall för över 900 elever, ska räcka till bland annat personal och böcker. Tyvärr har man gjort av med mer pengar än man haft i budget och tvingats ta konsekvenserna av det. Av 11 kommunala skolor är det tre som gjort av med mer pengar för 2011 än vad som fanns i budget. De övriga åtta har klarat sin ekonomi. Utöver det har vi cirka 100 friskolor/andra kommuners skolor som vi har elever i. De har också klarat sig på den skolpeng staden har. Utifrån det har Ängskolan fått vidta åtgärder för att få en ekonomi i balans. Inte roligt men nödvändigt.

Avslutade mitt besök med att äta skolmaten. Väldigt gott och med stor valfrihet. Tre varmrätter, en fisk, en kött och en vegetarisk. Jättefint salladsbord, knäckebröd och dryck. Allt var väldigt gott och vällagat. Det är ju på Ängskolan som Henrik är kock, som jag bloggat om lite tidigare.

Sammanfattningsvis var det ett väldigt trevligt besök. Fick träffa många engagerade lärare och elever, som överlag trivdes mycket bra med sin skola. Inspirerande och glädjande. Den nyrenoverade skolgården pryds av nedanstående räv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar