Min blogglista

onsdag 1 juni 2011

Tokmoderaten...

Tokmoderaten, eller Fredrik Antonsson, den mest läste moderate bloggaren, tipsade mig för några veckor sedan att man ska välja oväntade rubriker på sina inlägg. Detta för att få fler läsare. Med tanke på min prestation inom området hitintills är det ett utvecklingsområde. Dagens rubrik när dock förhoppningen om att nämnde Fredrik ska uppmärksamma den.

Men för att chocka min närmaste medarbetare Maria tänkte jag producera två blogginlägg på två dagar. Nytt rekord! Dessutom har jag nu en massa bra siffror som det går att spinna vidare på. Litegrann som Marika Lindgrens-Åsbrinks blogg, fast utan analysen skulle man kunna säga. 

Följande är iallafall fakta:
- Sundbyberg är den av de kommuner i Stockholms län som bygger flest lägenheter (enligt Länsstyrelsens Bostadsmarknadsenkät 2011). Stockholms stad är den enda kommun i Storstockholm som planerar att bygga fler lägenheter än Sundbyberg 2011–2012.

Så Sundbyberg kommer att fortsätta växa snabbt de närmaste åren. Vilket är viktigt av flera skäl:

- Sundbyberg fortsätter ta sitt ansvar för bostadsbristen i regionen. Det finns bara ett sätt att lösa problemet - att bygga mer
- staden mår bra av att utvecklas, underlaget till den lokala servicen såsom restauranger, butiker och pubar förbättras. Men även för våra kommunala verksamheter såsom skolor, förskolor och fritidsgårdar
- skatteintäkterna ökar och det blir samtidigt lättare att drifta kommunens verksamheter beroende på skalfördelar
- men framförallt - många vill ju bo här, vilket är lätt att förstå, och då ska vi självklart göra det möjligt för fler att kunna göra det.

Inser nu att det inte blev så många siffror... Så litegrann som Marika Lindgren-Åsbrinks blogg men utan siffror och analys. Sparar siffrorna till annat tillfälle, väl värda att vänta på.

1 kommentar: